Förändring i ett skandinaviskt perspektiv

Redaktör

• Dan Kärreman
  • Alf Rehn

Summary, in English

Inom ämnet organisationsteori är studier av planerade förändringar vanliga, dels därför att dagens organisationer är mycket förändringsbenägna, dels för att vi som studerar organisationer tycker att det är viktigt att förstå varför och hur förändringar sker. Syftet med plaerade förändringsprocesser kan vara att utöka eller dra ner på verksamheten, att effektivisera och öka produktivitet och kvalitet. Detta görs ofta genom införande av exempelvis ny teknik och nya management verktyg/modeller. Planerade förändringaprocesser blir avgörande för vår tolkning och förståelse av dem. I det här kapitlet kommer vi att presentera översättning som ett sätt att studera förändring.

Sidor

Organisation: teorier om ordning och oordning

Del av eller Kapitel i bok

Liber