Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Användning av arabisk skönlitteratur i modersmålsundervisningen

Författare

  • Henry Diab

Summary, in Swedish

Denna artikel bygger på en dubbelföreläsning vid LMS språkdagar den 3 april 2011 på Högskolan i Halmstad. Målgruppen var 20 modersmålslärare i arabiska. Efter en historisk översikt av den moderna arabiska litteraturen under de senaste tvåhundra åren tog jag upp utvecklingen av den arabiska romanen från Zaynab: Lantliga scener och sedvänjor (1913) av den egyptiske författaren Muhammad Husayn Haykal, som anses vara den första moderna arabiska romanen, till En kopp te hos Mrs Robinson av Ghalia Kabbani (2002). Redogörelsen belyste även den arabiska novellkonsten, och litteratur skriven av kvinnliga författare lyftes fram. Därefter sattes strålkastarljuset på arabisk skönlitteratur i modersmålsundervisningen.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Sidor

19-22

Publikation/Tidskrift/Serie

LMS - Lingua

Issue

Lingua nr 3 2011

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Lärarna i moderna språk

Ämne

  • Languages and Literature

Nyckelord

  • Tvåspråkighet
  • Modersmålsundervisning
  • Sverige
  • Arabisk litteratur

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0023-6330