Projektet utifrån institutionspersonalens perspektiv
Voices from Employees in Swedish Juvenile Homes about a Swedish Care Project
Författare
Redaktör
- Goran Basic
- Joakim Thelander
- Malin Åkerström
Summary, in Swedish
I institutionspersonalens framställning är samordnarens roll tydlig på papperet. I direktiven från projektledningen framgår vad samordnarna bör göra (och inte göra) som att de ska tillämpa frågans makt och vara ett språkrör för eleven. I materialet för denna undersökning är dock otydlighet utgångspunkten. De institutionsanställda känner inte till eller är osäkra på samordnarens roll och projektets syfte. De ifrågasatte exempelvis projektets namn och menade att det inte inkluderade den problematik som många av ungdomarna som var knutna till projekt hade.
Samordnarens utformning av arbetet växer fram under projektets gång. Definitionerna och uppgifterna formuleras inte i projektets dokument eller av projektledningen utan är en produkt av samspelet med konkreta samordnare som då visar vad de gör och kan göra. Projektets praktiska betydelse skapas i själva den sociala processen. De involverade formulerar en tydligare samordnarroll när de talar om sina vardagliga erfarenheter. Genom dessa erfarenheter skapas en bild av en önskad respektive en oönskad samordnare. Den önskade samordnaren ger praktisk hjälp, är insatt, strukturerar möten och kan vinnas över i koalitioner. Den oönskade samordnaren är alltför engagerad, okunnig, forcerad, stresskapande, kontrollerande eller socialt klumpig.
Beskrivningen av samordnarrollen formas gärna av institutionspersonalen genom jämförelser där man balanserar mellan det positiva och negativa. I den tidsmässiga jämförelsen finner vi exempel från dåtid, nutid och framtid i utvärderingen av samordnarna. En negativ beskrivning av dåtiden neutraliseras ofta genom en positiv beskrivning av nutid och framtid. De olika beskrivningarna av samordnare jämförs och på så sätt återställs balansen i berättelsen.
Samordnaren beskrivs som en social skapelse och inte som en produkt av projektets idé. Idéen uppfattas som diskursivt otydlig (när den uppfattas som vagt formulerad) och organisatoriskt otydlig (när man undrar vem som gör vad i vårdkedjan). De institutionsanställda formulerar (”ritar upp”) en tydligare samordnarroll när de talar om sina ”vanliga” akuta problem, som exempelvis socialtjänstens tröghet.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2009
Språk
Svenska
Sidor
155-191
Publikation/Tidskrift/Serie
Vårdkedja för ungdomar eller professionella? En processutvärdering av projektet ”Motverka våld och gäng”
Volym
Forskningsrapport 2009:5
Fulltext
Länkar
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Statens institutionsstyrelse
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Nyckelord
- projekt
- behandlingsassistent
- utredningssekreterare
- avdelningsföreståndare
- kamprekvisita
- dokument
- jämförelse
- koalition
- heliga objekt
- kamp
- triad
- samordnare
- vi/de
- balansering
- sociologi
- sociology
Status
Published
Forskningsgrupp
- Kriminal- och socialvetenskapligt nätverk
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1404-2576