Esaias Tegnér : Texter och läsningar

Redaktör

Summary, in Swedish

Esaias Tegnér (1782–1846), professor i grekiska vid Lunds universitet 1812–1824, därefter biskop i Växjö fram till sin död, var en av sin tids mest betydande kulturpersonligheter: en lysande diktare, en framstående talare, en dugande universitetslärare, kraftfull biskop, briljant och spirituell brevskrivare.

Hans efterlämnade skrifter består av dikter och brev, samt tal hållna i olika sammanhang. Tegnérsamfundet, som bildades 1946, ansvarar för att dessa texter ges ut i en vetenskaplig edition. Den avslutande delen av editionen föreligger snart färdig. Den kommer att innehålla de s.k. kyrkliga talen, dvs. predikningar, kyrkoinvignings- och prästvigningstal. Med anledning av att utgivningsprojektet snart kommer att avslutas arrangerade Tegnérsamfundet i samarbete med Smålands Akademi i november 2009 ett symposium i Växjö under rubriken Esaias Tegnér – texter och läsningar. De nio föredragen som hölls under symposiet finns nu samlade i denna volym. Några av dem tar upp de problem som en textutgivare ställs inför när en text som finns bevarad i författarens handskrift skall göras tillgänglig i en tryckt edition eller i digital form. Övriga bidrag visar hur dokument som bevarats i bibliotekens manuskriptsamlingar eller i författararkiv kan användas för forskningar kring litteraturvetenskapliga, idéhistoriska eller kyrkohistoriska förhållanden. Tegnérs roll i sin samtid och hans inflytande på senare svensk vitterhet belyses ur olika perspektiv.

Publiceringsår

Svenska