Några små schakt vid gårdsläge 9.

Summary, in Swedish

Målsättningarna med undersökningen var att komplettera Riksantikvarieämbetet undersökningar i början av 1990-talet, med avseende att öka kunskapen om den medeltida bebyggelsens utbredning inom fornlämningsområdet, samt dess kronologi.

Utgrävningen var även tänkt att utgöra ett pedagogiskt moment vid undervisningen i historia vid Drottninghögsskolan i Helsingborg. Den anknyter till ett uttalat intresse för bostadsområdets och närområdets historia. Den arkeologiska undersökningen var tänkt fungera så att eleverna på ett konkret sätt skulle få en känsla för tid, förändring och historia.

Department of Archaeology and Ancient History, Lund University

• Archaeology