Fördjupad utvärdering av statsbidraget Skapande skola
Författare
Summary, in Swedish
Statsbidraget Skapande skola infördes 2008 med syftet att
möjliggöra för skolbarn att möta professionella kulturuttryck
och engagera sig själva i kulturella aktiviteter. Skapande
skola har successivt växt och omfattar idag hela grundskolan,
och erbjuder möjligheter till kultur vid många svenska
skolor. Den här rapporten redovisar ett fördjupat utvärderingsuppdrag
för Myndigheten för kulturanalys, där fokus
särskilt varit på vissa ekonomiska effekter av statsbidragets
införande på lokal och regional nivå. Frågor som ställs och
besvaras i rapporten är hur kommuners satsningar på kultur
i skolan utvecklats sedan statsbidragets införande, och ifall
det finns indikationer på att vissa typer av kulturaktörer
har fördelar framom andra vad gäller att få Skapande
skola-uppdrag.
möjliggöra för skolbarn att möta professionella kulturuttryck
och engagera sig själva i kulturella aktiviteter. Skapande
skola har successivt växt och omfattar idag hela grundskolan,
och erbjuder möjligheter till kultur vid många svenska
skolor. Den här rapporten redovisar ett fördjupat utvärderingsuppdrag
för Myndigheten för kulturanalys, där fokus
särskilt varit på vissa ekonomiska effekter av statsbidragets
införande på lokal och regional nivå. Frågor som ställs och
besvaras i rapporten är hur kommuners satsningar på kultur
i skolan utvecklats sedan statsbidragets införande, och ifall
det finns indikationer på att vissa typer av kulturaktörer
har fördelar framom andra vad gäller att få Skapande
skola-uppdrag.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2016
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 26 MB
- Download statistics
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet
Ämne
- Social Sciences Interdisciplinary
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-982330-3-2
- ISBN: 978-91-982330-2-5