Manual till datorprogrammet GASOL

Summary, in Swedish

Gasol är ett användarvänligt PC-baserat datorprogram i Windowsmiljö. Programmet är specifikt utformat för simuleringar av utsläpp av gasol. Gasol är utvecklat på Brandteknik vid Lunds Universitet på uppdrag av Statens Räddningsverk. Gasol är ett vanligt bränsle i Sverige och användningen ökar. Både större och mindre olyckor har inträffat efter vådautsläpp av gasol. För att göra erforderliga riskanalyser av gasol-anläggningar är det nödvändigt att kunna göra konsekvensbedömningar för olika typer av oplanerade gasolutsläpp.

Syftet med Gasol är att tillhandahålla ett såväl kraftfullt som användarvänligt datorprogram för konsekvensberäkningar. Programmet skall kunna beskriva spridningsbild och koncentrationer i luften vid utsläpp från tankar och rör av varierande utformning, ange värmestrålning på olika avstånd från ett antänt utsläpp samt avgiven strålning och alstrat tryck vid explosion i ett gasmoln eller vid ett tankhaveri. I indata ska hänsyn kunna tas till rådande väder- och vindförhållanden, topografi, bebyggelse och växtlighet samt till parametrar som är förknippade med utsläppskällan. Utdata skall presenteras i grafisk och tabellform.

Gasol skall kunna användas av dem som arbetar med att ta fram konsekvensbedömningar för anläggningar och installationer där gasol utnyttjas som energikälla eller installationer för lagring av gasol. Programmet är främst avsett att utnyttjas inom räddningskårerna i Sverige och därför finns program och manual endast på svenska.

LUTVDG/TVBB--3084--SE

Department of Fire Safety Engineering and Systems Safety, Lund University