Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Länsstyrelsen Skåne på Facebook

Författare

  • Katja Dahlström

Summary, in Swedish

Sociala medier är relativt nya kommunikationskanaler som ständigt är i ropet. För att följa med i trenden är det många myndigheter som har bestämt sig för att synas på sociala medier. För dem gäller det oavsett medium att följa språklagen. Den säger att alla offentliga verksamheter måste producera texter som är enkla, vårdade och begripliga. Samtidigt finns
det rekommendationer för hur man bör skriva på sociala medier. Det handlar t ex om att skriva korta odetaljerade inlägg med dialogisk ton. I uppsatsen har jag undersökt femton av Länsstyrelsen Skånes inlägg på Facebook i förhållande till språklagen och rekommendationerna för sociala medier med hjälp av Lennart Hellspong & Per Ledins textmodell (1997). Jag har även jämfört mina resultat med tidigare forskning om Polisen och Försäkringskassan på sociala medier. Slutsatsen är att Länsstyrelsen Skåne generellt är bra på att följa både språklagen och rekommendationerna för sociala medier. Länsstyrelsen Skånes texter är lätta till medelsvåra. Det Länsstyrelsen Skåne behöver arbeta vidare med är t ex att skapa en dialogisk ton.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2018

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • språklagen
  • sociala medier
  • myndigheter
  • myndighetstext

Handledare

  • Sanna Skärlund (Senior lecturer)