Problematiska beskrivningar av grammatik: En studie om läromedels beskrivningar av grammatik och svensklärares reaktioner på dessa
Problematic Descriptions of Grammar: A Study of Textbooks’ Descriptions of Grammar and Swedish Teachers’ Reactions to These.
Författare
Summary, in Swedish
Det föreliggande arbetets övergripande syfte var att undersöka hur grammatiken beskrivs i läromedel i dag och vilka konsekvenser detta kan tänkas få för lärare och elever i Svenska 1 och Svenska 2 på gymnasiet. För att uppnå syftet delades arbetet upp i två separata metoder: Först utfördes en granskning av hur grammatiken beskrivs i olika läromedel, och sedan en intervjustudie där yrkesverksamma svensklärare fick reagera på och förhålla sig till läromedelsgranskningen. Läromedelsgranskningens resultat visade att läromedlen innehöll en mängd olika problematiska beskrivningar som på olika sätt försvårar för elever att förstå det svenska språkets struktur och att tillägna sig Josefsson & Lundins (2017) tröskelbegrepp inom grammatiken. Dessutom saknade läromedlen tydliga kopplingar mellan den förmedlade kunskapen om grammatik och utvecklandet av elevers egna skrivförmågor. Intervjustudiens resultat visade en misstro på läromedel hos informanterna och olika svårigheter som uppstod i deras grammatikundervisning till följd av detta. Informanterna kände sig tvungna att använda sig av eget material i sin grammatikundervisning, och efterlyste läromedel som kunde hjälpa dem att knyta an grammatikundervisningen till ett utvecklande av deras elevers skrivande. I informanternas reaktioner på läromedelsgranskningen uppkom slutligen en unison önskan om en hårdare och tydligare extern granskning av läromedel.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2019
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 861 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för masterexamen (Två år)
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- Grammatik
- Tröskelbegrepp
- Läromedel
- Språkstruktur
- Språkets hierarkiska dimension
- Grammar
- Threshold concepts
- Textbooks
- Language structure
- Syntax The Hierarchic Dimension of Language
Handledare
- Katarina Lundin (Docent i nordiska språk)