TuFT: Tunnel Fire Tools - Teknisk dokumentation

Summary, in Swedish

Inom ramen för det svenska forskningsprojektet Taktik och metodik vid brand i undermarksanläggningar har ett enkelt planeringsverktyg utvecklats som bl a erbjuder stöd till beslutsfattare involverade i planeringen av räddningsinsatser i väg- och järnvägstunnlar. Verktyget, som har utvecklats vid Lunds universitet, heter TuFT och är en förkortning av Tunnel Fire Tools. TuFT kan beskrivas som ett mycket enkelt datorprogram, utvecklats i Java, som kan göra beräkningar av de branddynamiska konsekvenser som en brand i en tunnel kan orsaka. Informationen om de branddynamiska konsekvenserna kan dessutom användas för att bedöma påverkan dels på utrymmande människor och dels på den räddningsinsats som ev företas i tunneln. I denna rapport, som är skriven som en teknisk dokumentation, presenteras de beräkningstekniska förutsättningarna för TuFT. Det innebär att en redogörelse av de principer och ekvationer som ligger till grund för en simulering ges. Dessutom ingår som bilagor även en användarmanual, ett antal övningsuppgifter som syftar till att öka användbarheten samt den programmeringskod som utgör programmet.

Rapportens syfte är att tydliggöra de begränsningar som TuFT medför genom en beskrivning och presentation av de beräkningstekniska förutsättningar som ligger till grund för modellen. Syftet är vidare att med tydliga instruktioner förklara hur modellen kan och bör användas för att fungera. Det övergripande målet är att TuFT, tillsammans med rapporten, ska kunna användas av såväl ingenjörer aktiva inom byggnads- och brandskyddsteknisk projektering av undermarksanläggningar för väg- och järnvägstrafik samt av anställda inom landet kommunala räddningstjänster. Rapporten är skriven för version 14.10.22.1 av TuFT.

Lund University

• Building Technologies