Tidiga skolmorgnar en fara för hälsan.
Författare
Summary, in Swedish
Det finns i vår kultur en djupt rotad föreställning om att det danar karaktären och är bra för disciplinen att gå upp tidigt på morgonen. I industrisamhället, där äldre barn och ungdomar var en vital del av arbetskraften, var tidiga morgnar ofta en nödvändighet för att dagsljuset skulle kunna användas maximalt även den mörka tiden på året. Detta förhållningssätt till klocktiden har levt kvar ända in i våra dagar och visar sig inte minst i skolornas scheman som i allmänhet börjar runt klockan 8.
Skälen till detta är praktiska. De flesta föräldrar börjar sitt arbete vid denna tid och det har ansetts rimligt, eller självklart, att skolan ska vara synkroniserad med övriga samhället. Vad få verkar känna till är att tidiga skolmorgnar inte bara försämrar studiekapaciteten hos en stor andel elever i de övre tonåren, utan också utgör ett direkt och allvarligt hot mot deras hälsa, genom att bryta mot deras biologiska förutsättningar.
Skälen till detta är praktiska. De flesta föräldrar börjar sitt arbete vid denna tid och det har ansetts rimligt, eller självklart, att skolan ska vara synkroniserad med övriga samhället. Vad få verkar känna till är att tidiga skolmorgnar inte bara försämrar studiekapaciteten hos en stor andel elever i de övre tonåren, utan också utgör ett direkt och allvarligt hot mot deras hälsa, genom att bryta mot deras biologiska förutsättningar.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2015-03-21
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Svenska Dagbladet
Fulltext
- Available as HTML - 148 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Tidningsartikel
Förlag
Svenska Dagbladet
Ämne
- Educational Sciences
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Nyckelord
- educational sciences
- utbildningsvetenskap
- sociology
- sociologi
- tidiga skolmorgnar och studieresultat
- skoldagen
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1101-2412