Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

I brödbutiken. Surdegstrend, status och skapandet av upplevelser

Författare

Redaktör

  • Lena Eskilsson
  • Cecilia Fredriksson

Summary, in Swedish

Inom retaillitteraturen har det länge talats om upplevelseskapande i butik. För en butiks atmosfär spelar många faktorer roll och centreras ofta kring subtila element som musik, doft och färg. I bageriet är temperaturen av stor betydelsen, men även trängseln och det som betraktas som den genuina atmosfären. Vad betyder det för vår upplevelse att vi måste stå en stund innanför dörren innan vi ens kan se de andra kunderna, personalen eller varorna? Det är då vi hinner känna värmen, dofterna och använda en del av sinnena. Vad betyder det att människor i vår tid, som brukar betraktas som stressade och rationella, står ut att med en halvtimmes kötid för att köpa bröd som dessutom kostar betydligt mer än bröden i den vanliga livsmedelsbutiken? Och hur kommer det sig att vi plötsligt accepterar service som inte går snabbare? I det här kapitlet analyseras hur dessa bröd säljs som mervärdesprodukter med attraktiv aura i en liten och “äkta” brödbutik . Den lilla brödbutiken kan tolkas som ett exempel på kommodifieringen av intima sfärer men också som ett uttryck för längtan efter äkthet. Inredningen ger känsla av kontinuitet, tradition och historia Lokalens betydelse är av stor vikt genom en väl genomtänkt utformning som kretsar kring gammaldags approach som långsamhet, mjölig finish, tegel, imma, dofter och ritualer.

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Sidor

54-76

Publikation/Tidskrift/Serie

Butiken - upplevelse, organisering och plats

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Liber

Ämne

  • Ethnology
  • Social Sciences Interdisciplinary

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-47-09499-8