Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Musikupplevelser - psykologiska synpunkter

Författare

  • Jan Hermanson

Summary, in Swedish

Artikeln ger en översikt över hur man med socialpsykologiska teorier kan närma sig en beskrivning av upplevelser av musik. En tentativ slutsats är att musik är en resurs för identitetsskapande där kognitiva, emotionella och sociala faktorer är aktiva.

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Sidor

46-49

Publikation/Tidskrift/Serie

Hymnologi

Volym

38

Issue

nr 2, juni 2009

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Nordisk tidskrift udgivet af Salmehistorisk Selskab & Nordhymn

Ämne

  • Philosophy, Ethics and Religion

Nyckelord

  • Musikupplevelser
  • socialpsykologi
  • identitet

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1901-5976