Inramad skola: ramfaktorer, frames och analys av sociala interaktionsdynamiker i skolan
Författare
Redaktör
- Anders Persson
- Roger Johansson
Summary, in Swedish
och Lundgrens pedagogiska och utbildningssociologiska ramfaktor-perspektiv, å andra sidan Goffmans frame- eller inramningsperspektiv som befattar sig med social interaktion. Perspektiven sätts i arbete i en analys av inramningar av den obligatoriska skolan baserad på styrdokument, närmare bestämt skolan som institution, som
organisation/rörelse respektive som seminarium. De spänningar som finns mellan såväl dessa tre inramningar som mellan dem och olika nyansförskjutna inramningar analyseras sedan med hjälp av Goffmans frame-perspektiv. Avslutningsvis visas att ramfaktor- och frame-perspektiven med fördel kan kombineras i en analys av olika sociala interaktionsdynamiker i skolan, vilka i sin tur kan användas för att förklara och förstå variation mellan och i skolor i en rad olika avseenden.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Sidor
391-412
Publikation/Tidskrift/Serie
Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet
Fulltext
- Available as PDF - 678 kB
- Download statistics
Länkar
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
- Educational Sciences
Nyckelord
- sociologi
- sociology
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
- inramning
- frames
- framing
- ramfaktorer
- ramfaktorperspektiv
- skola som institution
- skola som organisation
- skola som rörelse
- skola som seminarium
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-7473-863-6
- ISBN: 978-91-7473-862-9