Utformning och användning av kommunala verksamhetsmått

Design and use of municipal performance measures

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Något tillspetsat förefaller varje kommun driva utvecklingsarbete inriktat på verksamhetsmått. Är så inte fallet är ansvariga snabba att betona att verksamhetsmått är viktigt och att de precis har beslutat om ett större måttprojekt. Denna bok ger en bild av i vilken omfattning fyra gatukontor utformar och använder verksamhetsmått. Boken innehåller också beskrivningar och analyser av vilka interna och externa faktorer som påverkar verksamhetsmåttens utformning och användning.

I boken visas bl.a. att verksamhetsmått används för att planera och följa upp verksamheten, men också för att hantera omgivningens krav på lämpligt agerande. Gatukontorens måttansträngningar gjorde också två dimensioner av det formella styrsystemet tydliga. Signal- och översättningsdimensionerna möjliggjorde att verksamhetsmåttens beskrivningar fick effekter på lokal nivå, även om både utformningen och användningen var centraliserad. Genom dimensionerna kunde verksamhetsmåtten så att säga verka utan att synas på lokal nivå.

Publiceringsår

5 november 1997

Försvarstid

Försvarsplats

Crafoordsalen, School of Economics and Management.

Opponent

• Lars Lindkvist (Professor)