Klimatomställningens förenlighet med de svenska miljömålen
Författare
Summary, in Swedish
I denna rapport studeras i vilken grad framtida energi- och transportsystem med låga utsläpp av växthusga¬ser är förenliga med övriga svenska miljömål. Utgångspunkt tas i de scenarier som tagits fram i forsk¬ningsprogrammet LETS. Ibland uppkommer synergier som innebär att minskningar av utsläppen av växt¬husgaser samtidigt leder till att det blir lättare att uppnå andra miljömål. I andra fall uppkommer konflikter där klimatåtgärden försvårar uppfyllandet av andra miljömål. I många fall beror konsekvenserna på hur i detalj åtgärderna genomförs.
Påverkan på olika miljömål är av olika karaktär. En del påverkan beror av utsläpp vid slutlig användning, en del påverkan på markanvändningen som en följd av direkt utnyttjande av energiresurser. Indirekta ef¬fekter följer även av utvinning av material för byggnation av energianläggningar och transportinfrastruktur. Effekterna kan uppkomma nationellt men även i andra länder.
Av de lösningar som studerats är bioenergi det alternativ som ökar mest i scenarierna men också det alternativ som leder till störst potentiella konflikter med övriga miljömål, främst Levande skogar, Ingen övergödning och Ett rikt djur och växtliv. För att det ska vara möjligt med en kraftig ökning av bioenergin är det viktigt hur denna ökning går till i detalj och kompletterande styrmedel som styr markanvändningen specifikt kommer att vara nödvändiga. De kvantiteter av vindkraft som studeras i scenarierna torde vara möjliga att lokalisera utan att miljömålen hotas. Den totala fysiska potentialen är mycket stor och även om flera potentiella områden inte kommer att kunna utnyttjas för vindkraftsproduktion på grund av buller, hot mot fauna (fågel, fladdermöss, fiskar) samt visuella effekter på landskapsbilden, bör det vara möjligt att lokalisera de 15-30 TWh/år som inkluderats i scenarierna utan större problem. Strategier som minskar ener¬gianvändning och transportarbete leder generellt till mindre konflikter med andra miljömål och ger ökade förutsättningar för att samtliga mål ska kunna nås samtidigt.
Det är idag omöjligt att säga säkert om de inom LETS presenterade scenarierna är förenliga med övriga miljömål eftersom det beror av vilka metoder som används vid energiutvinning, energiomvandling och energianvändning, hur framgångsrik teknikutvecklingen är och hur utvecklingen inom andra områden så¬som livsmedelsförsörjningen ser ut. Av vikt torde därför vara att man skapar styrningssystem som verkar på rätt nivåer (i allmänhet så nära den direkta miljöpåverkan som möjligt) och som sätter ramar för energi- och transportsystemen (och andra systems möjliga utveckling). Dessa styrningssystem behöver vara tillräckligt flexibla för att kunna reagera på ny kunskap och nya prioriteringar i samhället.
Påverkan på olika miljömål är av olika karaktär. En del påverkan beror av utsläpp vid slutlig användning, en del påverkan på markanvändningen som en följd av direkt utnyttjande av energiresurser. Indirekta ef¬fekter följer även av utvinning av material för byggnation av energianläggningar och transportinfrastruktur. Effekterna kan uppkomma nationellt men även i andra länder.
Av de lösningar som studerats är bioenergi det alternativ som ökar mest i scenarierna men också det alternativ som leder till störst potentiella konflikter med övriga miljömål, främst Levande skogar, Ingen övergödning och Ett rikt djur och växtliv. För att det ska vara möjligt med en kraftig ökning av bioenergin är det viktigt hur denna ökning går till i detalj och kompletterande styrmedel som styr markanvändningen specifikt kommer att vara nödvändiga. De kvantiteter av vindkraft som studeras i scenarierna torde vara möjliga att lokalisera utan att miljömålen hotas. Den totala fysiska potentialen är mycket stor och även om flera potentiella områden inte kommer att kunna utnyttjas för vindkraftsproduktion på grund av buller, hot mot fauna (fågel, fladdermöss, fiskar) samt visuella effekter på landskapsbilden, bör det vara möjligt att lokalisera de 15-30 TWh/år som inkluderats i scenarierna utan större problem. Strategier som minskar ener¬gianvändning och transportarbete leder generellt till mindre konflikter med andra miljömål och ger ökade förutsättningar för att samtliga mål ska kunna nås samtidigt.
Det är idag omöjligt att säga säkert om de inom LETS presenterade scenarierna är förenliga med övriga miljömål eftersom det beror av vilka metoder som används vid energiutvinning, energiomvandling och energianvändning, hur framgångsrik teknikutvecklingen är och hur utvecklingen inom andra områden så¬som livsmedelsförsörjningen ser ut. Av vikt torde därför vara att man skapar styrningssystem som verkar på rätt nivåer (i allmänhet så nära den direkta miljöpåverkan som möjligt) och som sätter ramar för energi- och transportsystemen (och andra systems möjliga utveckling). Dessa styrningssystem behöver vara tillräckligt flexibla för att kunna reagera på ny kunskap och nya prioriteringar i samhället.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2012
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Rapport
Fulltext
- Available as PDF - 261 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Miljö- och energisystem, LTH, Lunds universitet
Ämne
- Energy Systems
Nyckelord
- Klimatomställning
- miljömål
- målkonflikter
- styrningsutmaningar
Status
Published
Projekt
- Governing transitions towards Low-Carbon Energy and Transport Systems for 2050
Report number
75
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-86961-01-5