Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

”Svenska i skolan är inte viktigt”: en studie av sambanden mellan yrkeselevers motivation och deras uppfattning av svenskämnet

Swedish in School is not Important: A Study of the Correlations between Students’ Motivation and their Perception of the Swedish Subject.

Författare

  • Louise Hakander

Summary, in Swedish

Syftet med arbetet var att undersöka sambanden mellan yrkeselevers motivation och deras uppfattning av ämnet svenska på gymnasiet med avsikten att bidra till en ökad förståelse för de faktorer som försvårar yrkeselevers fullföljande av sina utbildningar. För att uppnå syftet genomfördes en enkätundersökning på ett yrkesgymnasium. Resultaten av undersökningen visade att elevernas inställning till och uppfattning av ämnet skiljde sig åt beroende på om de ansåg att det stämde helt, delvis eller inte alls att de kände sig motiverade att läsa svenska i skolan. Majoriteten av respondenterna ansåg att de inte alls kände sig motiverade att arbeta med svenska i skolan och särskilt dessa respondenter hade en mer negativ uppfattning av svenskämnet. I studien framgick det även att trots att majoriteten av yrkeseleverna uppfattade många av svenskämnets delar som viktiga var det fler som uppfattade delarna som oviktiga. Många av respondenterna ansåg att det var viktigt att ha bra kunskaper i svenska, men lika många ansåg att mycket i svenskundervisningen var onödigt. Trots att majoriteten av respondenterna ansåg att man blir mer allmänbildad av att läsa svenska på gymnasiet var det lika många som ansåg att de skulle klara sig bra i livet utan att ha läst svenska på gymnasiet.

Publiceringsår

2020

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för masterexamen (Två år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • yrkesprogram
  • motivation
  • meningsfullhet
  • användbarhet
  • programanpassning
  • gymnasieskolan
  • svenskämnet

Handledare

  • Anders Marklund (Ph D)