Undervisnings- och forskningsmeriter – två sidor av samma mynt
Författare
Summary, in Swedish
Vid bedömning av universitetslärares meriter betraktas undervisning och forskning ofta som två skilda verksamheter, där olika uppsättningar kriterier definierar en skicklig lärare och en skicklig forskare. Återspeglar detta då verkligheten, eller är det möjligt att formulera gemensamma kriterier?
Vi vill här diskutera en preliminär modell för bedömning av såväl forsknings- som undervisningsmeriter. Modellen kan följaktligen användas som stöd för att jämföra undervisnings- och forskningsmeriter, t.ex. vid anställningar och befordringar, och för att formulera kompetensprofiler i samband med rekrytering.
Vi diskuterar också hur modellens olika delar kan relateras till begreppen teaching excellens, teaching expertise och scholar- ship of teaching.
Vi vill här diskutera en preliminär modell för bedömning av såväl forsknings- som undervisningsmeriter. Modellen kan följaktligen användas som stöd för att jämföra undervisnings- och forskningsmeriter, t.ex. vid anställningar och befordringar, och för att formulera kompetensprofiler i samband med rekrytering.
Vi diskuterar också hur modellens olika delar kan relateras till begreppen teaching excellens, teaching expertise och scholar- ship of teaching.
Avdelning/ar
- Naturvetenskapliga fakulteten
- Academic Development Unit, LTH
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
[Host publication title missing]
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
Lunds Tekniska Högskola
Ämne
- Natural Sciences
Nyckelord
- SoTL
Conference name
LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006
Conference date
2006-06-01 - 2006-06-01
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published