Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mediala aspekter på teknologi- och designhistoria (Paper vid konferensen Kulturhistorisk medieforskning, Vadstena 19-21/4 2007

Författare

  • Torsten Weimarck

Summary, in Swedish

T.ex. telefoni är förstås ett medium, liksom radion och televisionen är massmedier. Men kan också själva telefonapparaten ses som ett medium, alltså inte bara som ett redskap för telefonsamtal utan som ett (mass)medialt visuellt objekt i sig själv? Och gäller det på motsvarande sätt, radio- eller televisionsapparaten? Produceras och sprids det några budskap från telefonen, radion eller teven – när de inte är påslagna och inte används på avsett sätt då de ”förmedlar information eller underhållning” (som det bland annat heter i Nationalencyklopedin om massmediernas uppgift)? Om så är fallet, hur går denna transmission till och vad är det för slags budskap som emanerar från de i övrigt avstängda apparaterna?

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Sidor

193-205

Publikation/Tidskrift/Serie

Mediehistoriskt arkiv 8

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Stockholm: Statens ljud- och bildarkiv

Ämne

  • Art History

Nyckelord

  • design theory
  • mimesis
  • media
  • mass media
  • technology

Conference name

Kulturhistorisk medieforskning

Conference date

2007-04-19 - 2007-04-21

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-88468-03-1