Sociala utredningar om brottsutsatta barn. Målgrupp, handläggning och insatser. Delrapport 3 i utvärderingen av nationell försöksverksamhet med barnahus 2006-2007.

• Eva Friis

Summary, in Swedish

Barnahus är en ny modell för samverkan mellan myndigheter kring som utsatts för brott. Tanken är att barnen ska bli omhändertagna i en barnvänlig miljö där alla nödvändiga utredningar kan genomföras. Socialtjänsten är en av de berörda myndigheterna, och har ett särskilt ansvar för att dessa barn får det skydd eller stöd de behöver.

I denna bok undersöks och jämförs socialtjänstens utredningar om brottsutsatta barn i sex kommuner med barnahus och två kommuner utan barnahus. Vilka barn utreds, hur utreds och vilket stöd får de? Skiljer sig utredningarna kvalitativt mellan kommunerna? Dessa frågor behandlas i boken, som ingår i en rapportserie för utvärderingen av nationell försöksverksamhet med barnahus.

Research Report in Sociology of Law

Sociology of Law, Lund University

• Law and Society

• sociala utredningar