Bott i Lund : från vindskupa och logement till lägenhet; lundensiskt studentboende igår & idag & imorgon

Redaktör

Summary, in Swedish

Från bokens baksida: "Det spelar ingen roll om man varit en fattig teologistuderande på 1600-talet, en punschdoftande studentsångare på 1800-talet eller en ambitiös genusvetare på 2000-talet. Sedan 1668 har alla lundastudenter haft ett grundläggande behov gemensamt: någonstans att bo. Denna bok handlar om det lundensiska studentboendets historia. Från de äldsta tider då de flesta bodde hos sin professor, över två århundraden av privat bostadsmarknad i form av studentkulor och kaserner till det senaste halvseklets specialbyggda studentbostadshus. Längs vägen möter vi inte bara enskilda studenter från skilda tider utan även arkitekter, visionärer, hyresvärdar, städerskor, matlagsföreståndarinnor och bostadsombudsmän. Vi får också bilder av en stad i förvandling – från ”akademisk bondby” med låga korsvirkeshus till våra dagars moderna universitetsstad med jättelika studentbostadsområden långt utanför de gamla stadsvallarna. I boken blandas nyskrivna texter av historiker och arkitekter med äldre ögonvittnesskildringar och minnesbilder från de som själva var med och byggde dagens studentbostäder. Därtill bjuder ett antal lundastudenter av skilda årgångar på sina egna bästa bostadsminnen."

Publiceringsår

Svenska