Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kvalitet och kritiskt tänkande

Författare

Redaktör

Summary, in Swedish

Denna rapport dokumenterar de föredrag som hölls vid konferensen Kvalitet och kritiskt tänkande som anordnades av Sociologiska institituionen i Lund våren 1997. Syftet med konferensen var att belysa kritiskt tänkande som kvalitetskriterium inom universitetsutbildningen.



I skriften reflekterar utbildningsminister Carl Tham över kritiskt tänkande ur ett utbildningspolitiskt perspektiv. Gunilla Svingby, professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Malmö, gör en översikt över forskning om förhållandet mellan lärande och kritiskt tänkande. Karl-Axel Nilsson, Lunds universitets utvärderingschef, funderar i sin text över hur universitetsutbildningens bidrag till kritiskt tänkande kan utvärderas. Anders Persson diskuterar i sin uppsats universitetsutbildningens olika kvalitetsdimensioner.

Publiceringsår

1997

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Research report

Volym

1997:6

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Department of Sociology, Lund University

Ämne

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Nyckelord

  • kvalitet
  • kritiskt tänkande
  • utbildningspolitik
  • högre utbildning
  • sociologi
  • sociology
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences
  • sociology
  • educational sciences
  • kritiskt tänkande
  • kvalitet
  • utvärdering

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 918907825X