Heat Treatment of Flint in the Scandinavian Stone Age?

Summary, in English

Through ethnographic accounts and modern experiments it has been observed that careful heating of silica materials improves their flaking qualities. Using the scanning electron microscope, tests were carried out on a Mesolithic microblade, two Neolithic daggers, a Neolithic sickle and a Neolithic thick-butted axe, to determine if these objects had been heat treated prehistorically. Results indicated that this technique was not used and was probably unknown during the Stone Age in southern Sweden.

Avdelning/ar

Publiceringsår