The Power of Elections : Democratic Participation, Competition and Legitimacy in Africa

• Staffan I Lindberg

Popular Abstract in Swedish

Baserat på ett nytt data material bestående av observationer på 16 variabler i 232 val i Afrika, görs tre olika analyser.

Först avvisas ett antal etablerade hypoteser om nutida Afrikansk politik och demokratisering. Sedan påvisas valens självförstärkande och självförbättrande kraft med hänvisning till institutioners interna logik och strukturering av aktörers incitament. I den tredje delen lanseras ett nytt teoretsikt ramverk med förslag på kausala länkar mellan hålande av val - oavsett deras kvalité - och förbättringar av demokratiska kvalitéer i samhället mätt som civila friheter. Fem olika empiriska test genomförs som all styrker teorins giltighet i Afrika.

Lund Political Studies

Försvarstid

Försvarsplats

Eden, Lund University