Småföretaget och kapitalet. Svensk forskning om små företags finansiering

Redaktör

Summary, in Swedish

Den politiska debatten har i flera år kretsat kring frågan om det finns en brist på finansieringsmöjligheter för de små företagen. Ett stort antal olika finansieringsåtgärder har införts med motiveringar som att de behövs för att skapa större risktagande, att det saknas finansiering i s.k. tidiga faser, samt att bristen på eget genererat kapital i Sverige kräver speciella insatser. Denna diskussion har inte baserats på kunskap från vedertagen forskning, utan mer grundats på tyckande och myter om de små företagens finansiering.

Antologin sammanfattar den aktuella forskningen om små företags finansiering. Boken är tänkt att bidra till en mer nyanserad debatt kring finansieringsfrågor i små företag, och utgör en utomordentlig grund, inte bara för beslutsfattare, banker, offentliga finansiärer, riskkapitalister, och småföretagare som söker finansiering, utan även som kurslitteratur vid olika entreprenörskaps- och småföretagskurser vid universitet och högskolor.

Avdelning/ar

Publiceringsår