Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Flervalsfrågor eller öppna frågor? – En jämförande studie av olika tentamensformer

Författare

Summary, in Swedish

Denna artikel beskriver en studie av examensre- sultatet från två kursomgångar av en kurs i ämnet kravhanter- ing där tentamen innehåller både en flervalsfrågedel och en uppsatsdel. Analysen ger att en fjärdedel av studentpopulatio- nen hade fått högre betyg om enbart flervalsfrågorna hade använts jämfört med en kombination av flervalsfrågor och öppna frågor. Erfarenheterna av examinationskonstruktion och examinationsbedömning visar att flervalsfrågedelen är väsentligt mindre resurskrävande för lärarna. De olika for- merna kan antas testa delvis olika förmågor och gynna olika typer av studenter. Slutsatserna ställer prioriteringsfrågan på sin spets: hur ska vi använda resurserna för examinationskon- struktion och examinationsbedömning för att nå mesta och bästa lärandet hos studenterna?

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Tekniska Högskola

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • SoTL

Conference name

LTHs 5:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2008

Conference date

2008-10-23 - 2008-10-23

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published