Flervalsfrågor eller öppna frågor? – En jämförande studie av olika tentamensformer
Författare
Summary, in Swedish
Denna artikel beskriver en studie av examensre- sultatet från två kursomgångar av en kurs i ämnet kravhanter- ing där tentamen innehåller både en flervalsfrågedel och en uppsatsdel. Analysen ger att en fjärdedel av studentpopulatio- nen hade fått högre betyg om enbart flervalsfrågorna hade använts jämfört med en kombination av flervalsfrågor och öppna frågor. Erfarenheterna av examinationskonstruktion och examinationsbedömning visar att flervalsfrågedelen är väsentligt mindre resurskrävande för lärarna. De olika for- merna kan antas testa delvis olika förmågor och gynna olika typer av studenter. Slutsatserna ställer prioriteringsfrågan på sin spets: hur ska vi använda resurserna för examinationskon- struktion och examinationsbedömning för att nå mesta och bästa lärandet hos studenterna?
Avdelning/ar
Publiceringsår
2008
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
[Host publication title missing]
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
Lunds Tekniska Högskola
Ämne
- Engineering and Technology
Nyckelord
- SoTL
Conference name
LTHs 5:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2008
Conference date
2008-10-23 - 2008-10-23
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published