Arbetsmiljö vid termisk ogräsbekämpning

Working Environment during Thermal Weed Control

Summary, in Swedish

Rapporten behandlar arbetsmiljön vid termisk ogräsbekämpning. Metoden innebär att ogräset hettas upp med hjälp av gaslågor. Både stora fordonsburna och mindre handdrivna används. Det som från arbetsmiljösynpunkt är speciellt med metoden är de risker som är förknippade med gasolanvändningen. De allvarligaste problemen med de aggregat som studerats har varit heta och oskyddade plåtar, heta avgaser och brister i komponentval när det gäller slangar och kopplingar. I rapporten ges anvisningar om åtgärder för att minska riskerna avseende komponentval, säkerhetsanordningar och utbildning. Bland myndighetskrav på utrustning kan nämnas att leverentatörer ska lämna säkerhetsanvisningar på svenska samt att arbetet inte får utföras av minderåriga.

Den psykosoicala miljön har också undersökts. De operatörer som intervjuats har upplevt arbetet positivt.

Institutionen för Lanbruksteknik Rapport 131

Sveriges Lantbruksuniversitet