Posthuman pedagogy - a research in becoming
Författare
Summary, in Swedish
Syfte är att belysa posthumanistiska perspektiv i pedagogisk forskning. Vi vill med vidga förståelsen för den förskjutning som de senaste åren har skett från poststrukturalism till posthumanism. Det har bl. a inneburit att forskningsintresset flyttas från språk till materia och andra icke-mänskliga företeelser. Vad innebär denna ontologiska vändning för synen på språket? Hur tänker vi kring subjektet när det inte längre ses som unikt och autonomt? Hur ser det posthumanistiska subjektet ut i pedagogiska relationer? Vad gör tingen med oss, och vad händer när icke-mänskliga djur träder fram som subjekt i pedagogiska sammanhang? Hur kan vi förstå pedagogiska relationer, teorier och praktiker bortom humanistiska tolkningsramar? Hur är det möjligt att utifrån posthumanistiska perspektiv skapa nya forskningsmetoder? Hur kan vi som forskare uppöva en analytisk posthumanistisk ”blick”?
Avdelning/ar
- Centre for Oresund Region Studies
- Pedagogik
Publiceringsår
2015-03-04
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Konferens - annat
Ämne
- Pedagogy
Conference name
NERA 2015, 43rd Nordic Educational Research Association (NERA) Congress
Conference date
2015-03-04 - 2015-03-06
Conference place
Gothenburg, Sweden
Status
Published