Introduktion: Yrkesutbildningen och den ekonomiska historien
Författare
Redaktör
- Peter Håkansson
- Anders Nilsson
Summary, in Swedish
Yrkesutbildningen har både påverkat och påverkats av den ekonomiska historien och det finns åtminstone två olika teoretiska perspektiv som kan användas. Det ena är det strukturanalytiska perspektivet som utgår från att ekonomin förändras i cykler. En insikt och förståelse som projektet har gett är att yrkesutbildningen inte alltid entydigt följt dessa cykler, och framförallt inte för alla branscher samtidigt. Skogsindustrin, som exempel, påbörjade sin mekanisering mycket senare än många andra branscher i Sverige. Däremot kom behovet av utbildning (i stort sett) att följa branschens mekanisering.
Det andra perspektivet är det nyinstitutionella. Detta perspektiv har delvis andra utgångspunkter där utvecklingen av en institution inte alltid motsvaras av vad som tycks mest rationellt. Istället är det uppfattningar, normer, risk och värdesystem som spelar in när institutioner skapas och upprätthålls (North 2005). I detta kapitel presenterar vi dessa teoretiska perspektiv för att undersöka deras relation till yrkesutbildningens formering 1940-1975.
Det andra perspektivet är det nyinstitutionella. Detta perspektiv har delvis andra utgångspunkter där utvecklingen av en institution inte alltid motsvaras av vad som tycks mest rationellt. Istället är det uppfattningar, normer, risk och värdesystem som spelar in när institutioner skapas och upprätthålls (North 2005). I detta kapitel presenterar vi dessa teoretiska perspektiv för att undersöka deras relation till yrkesutbildningens formering 1940-1975.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2013
Språk
Svenska
Sidor
9-19
Publikation/Tidskrift/Serie
Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940-1975
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Nordic Academic Press
Ämne
- Economic History
Nyckelord
- Yrkesutbildning
- ekonomisk historia
- strukturanalys
- nyinsitutionell teori
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-87351-29-7