Institutions and the Geography of Innovation: A Regional Perspective

• Elena Zukauskaite

Popular Abstract in Swedish

Syftet med denna avhandling är att skapa en bättre förståelse för vilken betydelse institutioner har för innovationsprocesser inom regionala innovationssystem. Den fokuserar särskilt på hur olika typer av institutioner på skilda geografiska nivåer samspelar; hur institutionell påverkan förändras i samband med att innovationsprocesser utvecklas över tid; samt vilka möjligheter regionala myndigheter och andra politiska aktörer har att förändra de institutionella förutsättningarna för aktörerna inom det regionala innovationssystemet.

Avhandlingens teoretiska referensram bygger på tidigare forskning om regionala innovationssystem, nyinstitutionell teori från organisationsforskning, institutionell ekonomi och historisk institutionalism. Denna kombination av relaterade teoretiska infallsvinklar möjliggör en konceptualisering av institutionell mångfald inom det regionala innovationssystemet. Det innebär att man kan ta hänsyn till olika typer av institutioner (t.ex. reglerande, normativa, kognitiva) och institutioner på olika geografiska nivåer (t.ex. regionala, nationella, globala) vilka sammantaget bildar det institutionella ramverk som påverkar innovationsprocesser. Begreppet organisatorisk mångfald förstås här utifrån tre kunskapsbaser (analytisk, syntetisk, symbolisk kunskap) som appliceras på industri-, företags-, och aktivitetsnivåer. Den empiriska analysen fokuserar på Skåne.

Analysen visar att det finns flera olika utvecklingsvägar inom regionen vilket förklaras av förekomsten av en institutionell mångfald och en bred uppsättning aktörer. Olika typer av institutioner medför olika typer av incitament och funktioner som kompletterar, förstärker eller motverkar varandra i sin påverkan på innovationsprocesser. Samtidigt reagerar olika aktörer olika på samma institutionella incitament på grund av organisatoriska (kritisk kunskapsbas) eller individuella (position inom organisation, personliga egenskaper) särdrag. Vidare är vissa institutioner mer relevanta än andra under olika faser av innovationsprocesser.

Avhandlingens slutsats är att regionala myndigheter bör ta hänsyn till institutionell mångfald när de utvecklar och genomför innovationsstrategier. Medvetenhet om vilken kritisk kunskapsbas som dominerar en viss bransch eller sektor kan ge riktlinjer för utvecklingen av innovationsstrategier på industrinivå samt underlätta dess genomförande på företagsnivå.

Publikation/Tidskrift/Serie

Meddelande från institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi avhandlingar

Volym

VIII