Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Allting flyter - lärare mellan förvandling, anpassning och reform

Författare

Summary, in Swedish

Ett mycket vanligt påstående i skolforskningslitteraturen är att skolan är en synnerligen trög institution som motstår förändring. Om man däremot beger sig till en skola och talar med personalen där beskriver de mycket sällan skolan i termer av stabilitet, utan snarare att skolan är i förändring. Syftet med föreliggande text är att problematisera och försöka förstå dels dubbelheten vad gäller föreställningar om förändring i skolan, dels skolan som både trög och föränderlig institution.

Publiceringsår

2004

Språk

Svenska

Sidor

91-113

Publikation/Tidskrift/Serie

Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Arbetslivsinstitutet

Ämne

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Nyckelord

  • skolforskning
  • skolförändring
  • skolreform
  • stabilitet
  • tröghet
  • sociologi
  • sociology
  • lärarforskning
  • föränderlighet
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published

Projekt

  • "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
  • "Lärare och förändring", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 919716707X