Allting flyter - lärare mellan förvandling, anpassning och reform
Författare
Summary, in Swedish
Ett mycket vanligt påstående i skolforskningslitteraturen är att skolan är en synnerligen trög institution som motstår förändring. Om man däremot beger sig till en skola och talar med personalen där beskriver de mycket sällan skolan i termer av stabilitet, utan snarare att skolan är i förändring. Syftet med föreliggande text är att problematisera och försöka förstå dels dubbelheten vad gäller föreställningar om förändring i skolan, dels skolan som både trög och föränderlig institution.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2004
Språk
Svenska
Sidor
91-113
Publikation/Tidskrift/Serie
Nära gränsen? Perspektiv på skolans arbetsliv
Fulltext
- Available as PDF - 904 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Arbetslivsinstitutet
Ämne
- Educational Sciences
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
Nyckelord
- skolforskning
- skolförändring
- skolreform
- stabilitet
- tröghet
- sociologi
- sociology
- lärarforskning
- föränderlighet
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published
Projekt
- "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
- "Lärare och förändring", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 919716707X