Det moraliska ifrågasättandet : alkoholmissbrukares upplevelser av och reaktioner på tvångsvård

Popular Abstract in Swedish

Syftet med denna studie var att undersöka hur tvångsvård av alkoholmissbrukare upplevs av den som döms till det. Majoriteten av dessa personer är negativa till tvångsvård. I studien har också tagits hänsyn till att resultaten ses utifrån ett bredare perspektiv. Det som också undersökts är alkoholmissbruk generellt, varför klienterna dricker i den utsträckning de gör samt hur de upplever sin situation. Vid tolkningen av de erfarenheter klienterna ger uttryck för utgörs tolkningsramen av etiska, existentiella, livsåskådningsmässiga samt psykologiska aspekter. Lagstiftningen och de konsekvenser den kan få diskuteras också. Viktiga begrepp här är autonomi och integritet. Resultatet av undersökningen pekar på att en person som döms till tvångsvård för sitt alkoholmissbruk hamnar i en traumatisk kris med små möjligheter att bearbeta den. Ett antal orsaker pekas ut. En är individens oförmåga att förstå varför han har blivit dömd till tvångsvård. En annan är klientens avsaknad av ett adekvat språk för att bearbeta de existentiella frågor hans speciella situation ger upphov till. Att ha levt som alkoholmissbrukare under många år resulterar ofta i att individens självrespekt är mycket låg. Institutionen som skall behandla missbrukaren har dessutom ofta inge adekvat vård att erbjuda klienten. Som konklusion kan man fråga sig huruvida det är moraliskt rätt att tvinga en individ till en vård som han inte vill ha, och som dessutom inte har bättre resultat än bland motsvarande population som inte tvångsvårdats.

Lund Studies in Ethics and Theology

Volym

Doktorsavhandling

Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet