Chefsliv - det ska fan vara chef

Summary, in Swedish

Boken emanerar ur ett antal delstudier av chefsarbete, identitet och organisation som vi i organisationsgruppen vid Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet, har bedrivit under snart ett decennium. Huvudidén är att granska väsentliga delar av modernt arbets- och organisationsliv på nära håll. Detta har skett genom djupstudier av ett antal personer som arbetar som mellanchefer och/eller funktionsansvariga. Tanken är att förstå representativa förhållanden i fråga om upplevelser, arbetssituation och identitet i ett organisationssammanhang. Vi söker därigenom på ett levande sätt beskriva, tolka och teoretiskt belysa hur organisationer och yrkesgrupper fungerar. Vi belyser dilemman och problem bortom vad mer formella och officiella beskrivningar ger sken av.

Organisationer är ofta svårhanterliga fögderier, och många yrkesgrupper och chefer lyckas inte riktigt få ihop ideal och positiva identiteter med tillvarons komplexitet och imperfektioner. Det moderna arbetslivet är på många sätt motsägelsefullt och komplicerat – till synes goda ideal och klara framgångsrecept kan lätt medföra låsningar och förvandlas till fällor för chefer.

Bok

Studentlitteratur AB