Morot och piska - Aktionsforskning kring kontinuerlig examination
Författare
Summary, in Swedish
Fram till 2001 har Organisk kemi AK, en obligatorisk kurs för kemiteknik- och bioteknik-programmen vid LTH avslutats med en traditionell tentamen. Sedan 2002 examineras kursen kontinuerligt i form av duggor. Under åren 2002-2005 har formen för duggorna ändrats flera gånger och jag har gått igenom hur studenterna har använt sina poäng från duggorna. För att sätta in resultatet i ett större sammanhang har jag undersökt hur resultatet förändrats över tid och jämfört detta med andra kurser. Slutligen har jag även undersökt hur lärare och studenter upplevt examinationen. De senaste åren har en polarisering skett. Systemet fungerar bra för studenter som läser under hela kursen. Dessa väljer ofta att tentera för högre betyg och får också ofta överbetyg. De som tappas bort längs vägen har mycket svårt att ta igen vilket resulterar i dåliga tentamensresultat
Avdelning/ar
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
[Host publication title missing]
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
Lunds Tekniska Högskola
Ämne
- Engineering and Technology
Nyckelord
- SoTL
Conference name
LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006
Conference date
2006-06-01 - 2006-06-01
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published