Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Morot och piska - Aktionsforskning kring kontinuerlig examination

Författare

Summary, in Swedish

Fram till 2001 har Organisk kemi AK, en obligatorisk kurs för kemiteknik- och bioteknik-programmen vid LTH avslutats med en traditionell tentamen. Sedan 2002 examineras kursen kontinuerligt i form av duggor. Under åren 2002-2005 har formen för duggorna ändrats flera gånger och jag har gått igenom hur studenterna har använt sina poäng från duggorna. För att sätta in resultatet i ett större sammanhang har jag undersökt hur resultatet förändrats över tid och jämfört detta med andra kurser. Slutligen har jag även undersökt hur lärare och studenter upplevt examinationen. De senaste åren har en polarisering skett. Systemet fungerar bra för studenter som läser under hela kursen. Dessa väljer ofta att tentera för högre betyg och får också ofta överbetyg. De som tappas bort längs vägen har mycket svårt att ta igen vilket resulterar i dåliga tentamensresultat

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Tekniska Högskola

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • SoTL

Conference name

LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006

Conference date

2006-06-01 - 2006-06-01

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published