Metodik för snabba multielementanalyser av biologiskt material

Summary, in Swedish

Avsikten med detta projekt har varit att utveckla väl fungerande rutiner för PIXE-analys av biologiska prov med anknytning till exponering i arbetsmiljösituationer. Kravet på metoderna är att de tillvaratar PIXE-metodens fördelar (multielementanalys, små prov, snabb analys, låga detektionsgränser) och samtidigt förändrar eller förstör så lite som möjligt av den information som finns i de ursprungliga biologiska proven under de behandlingssteg som är nödvändiga före analysen.

Ett antal standardrutiner har utvecklats med vilka man kan hantera prov som blod, lever, njure och liknande.

Direkt analys av enskilda hårstrån och nagelprov kan göras utan förbehandling. Avsikten är att dessa vävnader till viss del skall tjäna som personliga monitorer för exponering,. För detta ändamål, liksom för studier av elementprofiler i hud har även protonmikrostråleteknik utnyttjats.

Försök med selektiv koncentrering av vissa ämnen i urin liksom separation av serumproteiner har gjorts. Avsikten med det sistnämnda är att finna om metallbindande protein kan användas som exponeringsindikator.

I det följande redogörs kortfattat för principerna, de olika prepareringsmetoderna och vilka provtyper de tillämpats på. De hänvisningar till figurer som görs syftar till figurer i slutet av rapporten.

Slutrapport för projektet ASF Dnr: 80/19, 81-0150, april 1984

Avdelningen för Kärnfysik, Lunds Tekniska Högskola, Lunds universitet