Vägledning för examensarbete – ett dynamiskt dokument för kontinuerlig återkoppling

Summary, in Swedish

Varje program, institution och avdelning inom LTH har sin egen instruktion och sina egna krav för genomförande av examensarbete. Vid en inventering av de instruktioner som finns i LTH finner man att dessa utgör en brokig flora med varierande kvalitet och innehåll. Gemensamt för samtliga är dock att de är skrivna enbart för studenterna och inte för både handledare och student. Vidare saknas utvärderingsformer för godkännande av examensarbete.

Syftet med detta arbete är att ta fram en tydlig vägledning för examensarbete på avdelningen för Förpackningslogistik, som skall rikta sig till både studenter och handledare. Den skall kunna användas under hela examensarbetet, dels som en vägledning för utförande, men också som ett kontinuerligt återkopplingsverktyg för både student och handledare. Denna vägledning skall också kunna inspirera andra avdelningar att förnya sina instruktioner och krav.

Vägledningen har som syfte att tydliggöra mål, kriterier, process, utförande, roller och ansvar i examensarbeten. Målet är att processen för examensarbete skall ske interaktivt mellan student och handledare, men med en tydlighet om att arbetet och ansvaret för processen ägs av studenten. Vägledningen är avsedd att i en första statisk del ge ett ramverk för examensarbetet och i en andra dynamisk del utgöra ett utvärderingsverktyg för såväl student som handledare.

2:a Pedagogiska inspirationskonferensen

Konferensbidrag