Studenter med funktionshinder och deras erfarenheter av utbildningen vid Lunds universitet
Författare
Summary, in Swedish
Rapporten behandlar studenter med funktionshinder och deras utbildningserfarenheter. Dessa har kartlagts i en enkätundersökning och i en kvalitativ intervjuundersökning. Undersökningarna visade att funktionhindrade studenters samarbete med kurskamrater och lärare i allmänhet fungerade bra, men att de ibland hamnade i situationer som de uppfattade som kränkande. De vanligaste formerna av kränkning bestod i att studenten kände sig negligerad i undervisningen eller att den intellektuella förmågan och arbetskompetensen ifrågasatts.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2003
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Utvärderingensenheten Lunds universitet
Dokumenttyp
Rapport
Förlag
Utvärderingsenheten, Lunds universitet
Ämne
- Sociology
Nyckelord
- studenter
- funktionshinder
- stödenheter
- särbehandling
- kränkande bemötande
Status
Published
Report number
2003:223
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 1401-775X