Studenter med funktionshinder och deras erfarenheter av utbildningen vid Lunds universitet

• Margareta Nilsson-Lindström

Summary, in Swedish

Rapporten behandlar studenter med funktionshinder och deras utbildningserfarenheter. Dessa har kartlagts i en enkätundersökning och i en kvalitativ intervjuundersökning. Undersökningarna visade att funktionhindrade studenters samarbete med kurskamrater och lärare i allmänhet fungerade bra, men att de ibland hamnade i situationer som de uppfattade som kränkande. De vanligaste formerna av kränkning bestod i att studenten kände sig negligerad i undervisningen eller att den intellektuella förmågan och arbetskompetensen ifrågasatts.

Utvärderingensenheten Lunds universitet

Utvärderingsenheten, Lunds universitet