Forskningsprogram för ett kulturarvsvetenskapligt institut

Summary, in Swedish

Varje förslag till forskningsprogram innebär någon form av inriktning. I denna text ligger fokus på kulturarvets plats i samhället i vid mening. Det handlar om hur företeelser, berättelser, föremål och platser produ¬ceras och används som kulturarv men också vilka kontaktytor som finns till andra politiska och sociala verksamhetsfält.

Forskningsprogrammet har en betoning på möten mellan kulturarv och välfärdsfrågor i vår tid samt vilka former och uttryck detta tar. De centrala frågorna berör möten mellan det officiella kulturarvsfältet och medborgare, som enskilda eller som grupperingar, samt de inrikt¬nings- och legitimi¬tets¬processer som då aktualiseras. Forsknings¬programmet lägger också stor vikt vid mediala och utominstitutionella kulturarviseringsprocesser. Vi pläderar här genomgående för forskning med avstamp i vår samtid, med starka inslag av historiska och internationella komparationer.

• Ethnology