Grupptryckets tragik – om skildringen av kollektiva mekanismer i moderna svenska blockbusters
Författare
Redaktör
- Erik Hedling
- Ann-Kristin Wallengren
Summary, in English
Det sena 90-talets tre mest populära filmer, ”Jägarna” (1996), ”Fucking Åmål” (1998) och ”Hälsoresan” (1999) skildrade samtliga ett Sverige i ekonomiskt och moraliskt förfall, ett land genomsyrat av "onda" kollektiva mekanismer. Att den populära 90-talsfilmen skildrade vårt land i sådana termer kan rimligen ha att göra med att den ekonomiska tillbakagången i Sverige hade varit drastisk och att många svenskar med sannolikhet uppfattade detta som ett tecken på det kollektiva välfärdssamhällets och den traditionella svenska modellens gradvisa sammanbrott. Från att på 1970-talet ha varit ett av världens rikaste länder hade Sverige halkat ner i EU:s botten. Denna tendens, att förneka den i socialdemokratisk ideologiproduktion djupt förankrade gruppmentaliteten för att istället bejaka en ny individualism, står att finna också i de senaste fem årens tre populäraste svenska filmer: ”Grabben i graven bredvid” (2002), ”Ondskan” (2003) och ”Såsom i himmelen” (2004). Både ”Ondskan” och ”Såsom i Himmelen” handlar om samhällen präglade av uttalad kollektiv misär. Dessa filmer försöker emellertid prestera något av en lösning på problematiken genom att betona olika slags individuella initiativ.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Solskenslandet : svensk film på 2000-talet
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Bokförlaget Atlantis
Ämne
- Arts
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 91-7353-115-4