Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Grupptryckets tragik – om skildringen av kollektiva mekanismer i moderna svenska blockbusters

Författare

Redaktör

  • Erik Hedling
  • Ann-Kristin Wallengren

Summary, in English

Det sena 90-talets tre mest populära filmer, ”Jägarna” (1996), ”Fucking Åmål” (1998) och ”Hälsoresan” (1999) skildrade samtliga ett Sverige i ekonomiskt och moraliskt förfall, ett land genomsyrat av "onda" kollektiva mekanismer. Att den populära 90-talsfilmen skildrade vårt land i sådana termer kan rimligen ha att göra med att den ekonomiska tillbakagången i Sverige hade varit drastisk och att många svenskar med sannolikhet uppfattade detta som ett tecken på det kollektiva välfärdssamhällets och den traditionella svenska modellens gradvisa sammanbrott. Från att på 1970-talet ha varit ett av världens rikaste länder hade Sverige halkat ner i EU:s botten. Denna tendens, att förneka den i socialdemokratisk ideologiproduktion djupt förankrade gruppmentaliteten för att istället bejaka en ny individualism, står att finna också i de senaste fem årens tre populäraste svenska filmer: ”Grabben i graven bredvid” (2002), ”Ondskan” (2003) och ”Såsom i himmelen” (2004). Både ”Ondskan” och ”Såsom i Himmelen” handlar om samhällen präglade av uttalad kollektiv misär. Dessa filmer försöker emellertid prestera något av en lösning på problematiken genom att betona olika slags individuella initiativ.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Solskenslandet : svensk film på 2000-talet

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Bokförlaget Atlantis

Ämne

  • Arts

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 91-7353-115-4