Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nyfikenhet, kritiskt tänkande och kvalitet

Författare

Summary, in Swedish

Universitetsläraren är för det mesta en pedagogisk amatör. En amatör är en "icke yrkesmässig utövare av något" men samtidigt en "älskare av något" (Wessén 1982). Med en lätt tolkning kan man alltså säga att en amatör utövar en verksamhet med kärleken som drivkraft. Detta kan då sättas i motsats till den professionelle utövaren som inte primärt har kärlek som drivkraft.



En utvecklingstendens som idag gör sig gällande är ett slags professionalisering av universitetsläraren. Förutom att det finns positiva drag i en sådan utveckling finns det också anledning att vara uppmärksam på riskerna. Kanske bevittnar vi nu lönearbetets kolonisering av den sista vita kontinenten inom utbildningssystemet? Med en sådan utveckling trängs den pedagogiska amatören tillbaka och vi tycker kanske då att vi främst har vunnit något - men vi kan också ha förlorat amatörismens drivkraft, kärleken.



Mot den bakgrunden rör sig föreliggande rapport i spänningsfältet mellan pedagogisk amatörism och professionalism. Jag anser att behovet av pedagogisk kvalitetsförbättring är stort inom universitetsutbildningen samtidigt som vi måste vara medvetna om riskerna med pedagogisk rationalisering och professionalisering.

Publiceringsår

1996

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Rapport / Lunds universitet, Utvärderingsenheten

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Utvärderingsenheten, Lunds universitet

Ämne

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)

Nyckelord

  • kvalitetsarbete
  • pedagogisk amatör
  • sociology
  • pedagogisk utveckling
  • utvärdering
  • sociologi
  • kritiskt tänkande
  • pedagogisk professionalisering
  • kvalitet
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences
  • sociology
  • educational sciences
  • kritiskt tänkande
  • amatör

Status

Published

Projekt

  • Organisering och ledning av utvärdering av grundutbildningen i sociologi vid Lunds universitet.

Report number

96:196

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1401-775X