Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Vid vägs ände lurar den pedagogiska roboten

Författare:
Publiceringsår: 2008
Språk: Svenska
Sidor: 54-57
Publikation/Tidskrift/Serie: Pedagogiska Magasinet
Nummer: 3/2008
Dokumenttyp: Artikel i tidskrift
Förlag: Lärarförbundet

Sammanfattning

Utbildning har förmodligen aldrig haft en mer upphöjd ställning än under de senaste decennierna. Samtidigt befinner sig skolan, eller snarare skolinstitutionen, i kris. Krisen har medfört att lärarna mer definieras som en del av problemet än av lösningen. Försöken att styra läraren i riktning mot en ”maktens lärare”, en anställd som lojalt gör det uppdragsgivaren vill, har därför också stått högt på dagordningen. Samtidigt anses lärarens makt vara en nyckelfaktor. Närmare bestämt förväntas dagens lärare utveckla ett ledarskap som gör att det går att hantera de speciella problem som uppstår i en skola där eleverna ytterst befinner sig av tvång men trots det förväntas lära.

Nyckelord

  • Educational Sciences
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • utbildningsvetenskap
  • målstyrning
  • sociologi
  • sociology
  • educational sciences
  • avförtrollning
  • ledarskap
  • makt
  • lärare

Övriga

Published
  • ISSN: 1401-3320

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen