...han fick det bättre i himmelen

Summary, in Swedish

En ny europeisk studie granskar hur allmänheten i sex länder ser på organtransplantationer och postnatala genetiska test. Det rör sig om Cypern, Österrike, Tyskland, Frankrike och Sverige. I undersökningen framkommer att de tillfrågade personernas funderingar följer två övergripande spår: Här finns å ena sidan tankar om den medicinska utvecklingens potential, å andra sidan reflektioner rörande dess kulturella och etiska konsekvenser.Att biomedicin och biotekniska ingrepp ger upphov till möjlighets- och riskscenarier är välkänt. Betydligt mindre kunskap finns om vad som döljer sig bakom kategorierna "möjlighet" och "risk". Ett sätt att närma sig det kulturspecifika i människors tankemodeller är att spegla de olika samhällenas officiella synsätt mot hur allmänheten resonerar. I samtliga länder har man därför dels genomfört en kartläggning av rådande riktlinjer i bl.a. lagstiftning, media och intresseorganisationer, dels startat samtalsgrupper om organtransplantation och postnatala test. Till grund för diskussionerna låg ett antal givna tema som biomedicin och kroppsuppfattning, identitet och kön, religion, moral och medbestämmanderätt. Utifrån dessa teman utkristalliserade sig ett flertal frågor som bland annat berörde transplantationers förmåga att ge ”nytt” liv kontra funderingar om hur många av kroppens organ som kan ersättas utan att individen mister sitt ”rätta” jag. Andra spörsmål behandlade gentests informationsvärde, det vill säga det spänningsförhållande där möjligheten att kartlägga ärftliga sjukdomar i preventivt syfte, riskerar bli en informationsbörda som åläggs såväl samhället som individen. För vill människor verkligen få reda på sina, kanske obotbara, sjukdomar och vem ska i förlängningen få kännedom om dem - släkten, arbetsgivaren eller rent av försäkringsbolagen?

Contract No SAS6-CT-2003-510238, CoB, Challenges of Biomedicine - Socio-Culture Contexts, European Governance and Bioethics.

Specific Targeted Project (STP), Citizens and Governance in a Knowledge-Bases Society

Sidor

ETN: etnologisk skriftserie

Volym