Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Poster – en visuell examinationsform

Författare

  • Mikael Blomé

Summary, in English

Kursen Arbetsorganisation (MAM026, 3p) är väletablerad men de senaste åren har vissa

förändringar genomförts (Blomé, 2003) och numera ingår tre olika moment vid

examinationen: dugga, poster och skriftlig tentamen. Drivkraften till att utveckla poster som

kompletterande examinationsform har varit att öka inslagen av reflektion och aktivt

experimenterande, vilket är viktiga inslag för att skapa lärande enligt bl.a. Kolb (1984).

Vid introduktionsföreläsningen presenteras ca 20 olika teman som exempel på fördjupningar

för arbetet med postern inom ämnesområdet arbetsorganisation. Därefter skapas arbetsgrupper

om 1-3 studenter beroende på val av intresseområde. Studenterna får därefter självständigt

söka, sammanställa och reflektera över ett valt ämnesområde vilket resulterar i en poster som

presenteras vid en stor vernissage som avslutas med att studenterna själva röstar fram vilka

sex posters som de tycker är bäst och dessa utgör därmed kursmaterial som kan ge frågor vid

tentamen. Postern bedöms av kursansvarig utifrån förankring i referenser, eget bidrag och

reflektion samt layout.

Posteruppgiften har flera potentiella fördelar som ger goda förutsättningar för lärande.

Studenterna uppmuntras till självständigt arbete, söka och värdera stora mängder av

information, samt visualisera detta på ett informativt och attraktivt sätt. För ansvariga lärare

innebär granskningen av posters en mer varierad och snabbare bedömningsprocess jämfört

med t.ex. skriftliga rapporter. Bildbaserad information har en bättre överblickbarhet jämfört

med text som ger sekventiell information (Eriksson, 2001). Dessutom innebär posteruppgiften

att studenterna konkret övar sin förmåga att kommunicera kortfattat och visuellt, vilket blir

allt viktigare i dagens samhälle. Kursen har inlett en process där traditionella föreläsningar,

successivt ersätts med relevanta teman som studenterna själva får sammanställa information

kring. För att säkerställa kvaliteten på arbetet krävs här kompletterande inslag av diskussioner

mellan ämnesexperter och studenter samt återkoppling under kursens gång.

Publiceringsår

2007

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Ämne

  • Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Conference name

Lunds universitets utvecklingskonferens, 2007

Conference date

2007-09-27 - 2007-09-27

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published