Universitetsforskning och konkurrensproblem

• Caroline Heide-Jørgensen
  • Ruth Nielsen

Summary, in Swedish

Hur ställer sig samhället till en samverkan mellan universitetsforskare, som själva vill delta i den fortsatta kommersialiseringen, och industriella aktörer – dominanten eller utmanarna? Svaret har en tydlig EU-koppling och berör ett centralt satsningsområde för unionen, men hänsyn måste också tas till EU-rättens krav på att en effektiv konkurrens bevaras på viktiga innovationsmarknader. Vilka regler påverkar bedömningen och finna allmänna riktlinjer för hur banbrytande universitetsuppfinningar kan kommersialiseras?

Publiceringsår

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Festskrift til Jens Fejø