Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Innovationsprojektet – rekrytering och samtidig kompetensutveckling

Författare

Summary, in Swedish

Teknologer vid Kemiteknik- och Bioteknikprogrammen driver sedan tre år Innovationsprojektet. Detta har initierats och drivits av teknologerna ideellt. LTH har genom utbildningsnämnden också stött projektet. Projektet är inriktat mot sistaårselever vid gymnasieskolan och utförs inom ramen för det specialarbete på 100 p som genomförs i årskurs tre på gymnasiet. Projektet har varit fantastiskt framgångsrikt med ett stort antal deltagande gymnasier. Samtidigt som teknologerna fungerar som instruktörer för gymnasisterna utgör de förebilder för gymnasisterna.

Så långt låter detta som ett rekryteringsprojekt. Det finns emellertid ytterligare ett element som kanske är ännu viktigare: teknologerna utvecklar en kompetens som organisatörer, som kommunikatörer av naturvetenskap och teknik till icke- initierade, etc. De teknologer som deltar i projektet utvecklar sin egen förmåga att driva projekt och skapa nätverk. De får en helhetssyn på både sin egen och gymnasisternas utbildning. De får ett gott självförtroende. Allt detta är förmågor och egenskaper som skall utvecklas under utbildningen, men som sällan görs inom ramen för de vanliga kurserna.

Publiceringsår

2005

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Tekniskas Högskola

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • SoTL

Conference name

LTHs 3:e Pedagogiska inspirationskonferens, 2005

Conference date

2005-05-31 - 2005-05-31

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published