Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Datorspel som pedagogisk resurs

Författare

Redaktör

  • Helene Ehriander
  • Maria Nilsson

Summary, in Swedish

Fantasy är en tvärmedial genre. Det innebär att det som är typiskt för fantasy-genren och dess ”outworldliness” (Mackay 2001), det vill säga karaktärer med magiska krafter, talande djur, andar och älvor, geografiskt hisnande sagovärldar inspirerade av historiska och litterära myter och legender – inte bara återfinns i böcker utan även i film, brädspel, LAJV/LARP (rollspel med kostymer där du själv spelar en karaktär) konst och datorspel. I denna bok om fantasy som alternativt material i utbildning, handlar mitt bidrag om just datorspelens möjlighet att utgöra pedagogisk resurs. Jag utgår från flera discipliners perspektiv på datorspel som har det gemensamt att de ingår i en växande spelforskningstradition som vanligtvis betecknas på engelska, Game Studies, men som även ingår i den större kategorin Games Research, dvs spelforskning. I vad som följer redogör jag kortfattat för hur spel förstås inom denna tradition med ett flertal exempel från pågående forskning, och ger ett antal råd om vad en lärare som vill använda sig av datorspel som pedagogisk resurs bör och kan ha i åtanke och några lästips och analysexempel från forskningen som förhoppningsvis kan tjäna som inspiration för att arbeta med datorspel i skolan.

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Ett trollspö på katedern : att arbeta med Fantasy i skolan

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

BTJ Förlag

Ämne

  • Cultural Studies
  • Ethnology
  • Pedagogical Work
  • Media Studies

Nyckelord

  • Game Studies
  • datorspel
  • Fantasy
  • pedagogik
  • lärande
  • spelforskning
  • spelkultur
  • digital kultur
  • genus

Status

Published

Projekt

  • Games and Play - For Better, For worse

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9789170187377