Vem tar hand om de äldre? Tekniska lösningar i äldreomsorgen

• Britt Östlund

Summary, in English

Vem ska ta hand om oss när vi blir gamla? Hur ska vi ha råd att ge vård och omsorg till den växande gruppen äldre människor i vårt samhälle? Vi läser nästan dagligen om ekonomiska nedskärningar inom äldremsorgen och om vilka effekter detta får för de äldre. Vi undrar vem som ska ha tid att ta hand om de gamla i framtiden och om det kommer att finnas tillräckligt med resurser i äldreomsorgen när vi själva blir gamla. Finns det tillräckligt med personal när jag behöver den? Kommer mina anhöriga att ha tid för mig och mina behov? Artikeln diskuterar huruvida detta är ett problem eller en möjlighet, om det var bättre förr, vem som har ansvar och teknikens roll i sammanhanget.

Publiceringsår

Svenska

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie