Philosophical Modernization. Studies in Nordic History of Philosophy 1860-1910

Popular Abstract in Swedish

Avhandlingen består av fem filosofihistoriska texter med en sociologisk och idéhistorisk orientering. Alla texterna rör sig inom samma tidsram, 1860-1910. De fokuserar vidare på filosofin i de nordiska länderna, och närmare bestämt universitetsfilosofin. Tre av texterna behandlar ämnets utveckling vid universiteten i Lund och Köpenhamn. Avhandlingens centrala tema är den socialt organiserade intellektuella aktivitet som universitetsfilosofin utgjorde i de nordiska länderna under den angivna tidsperioden. Följande fem texter utgör avhandlingens innehåll: I. Det moderna genombrottet i nordisk univrsitetsfilosofi (1860-1910). Skiss till en jämförande undersökning. II. Johan Jokob Borelius. Den siste svenske hegelianen. III. Det moderna genombrottet i dansk filosofi (1865-1890). IV. Filosofin i Lund (1875-1905). Borelius elever och docenter. V. Filosofi och sociologi. Om möjligheterna av en sociologiskt orienterad filosofihistorieskrivning.

Doktorsavhandling

Carl-Göran Heidegren, Bolagsgatan 2, 211 44 Malmö,