Making 21st Century Maps Legible - Methods for Measuring and Improving the Legibility and Usability of Real-Time Maps

• Hanna Stigmar

Popular Abstract in Swedish

Populariteten av karttjänster, t.ex. på Internet, ökar ständigt. Detta beror till stor del på en hela tiden förbättrad teknik och ett ökande antal idéer för kartapplikationer. Exempel på kartapplikationer är: positioneringstjänster, navigationstjänster, och tjänster för att söka efter, titta på och ladda ner geografiska data och kartor. Kartorna i dessa tjänster skapas ofta i realtid, d.v.s. på förfrågan av avvändaren. Tyvärr har tekniken hittills inte gjort det möjligt att ge dessa kartor samma höga kartografiska kvalitet som tidigare papperskartor har haft. Detta beror på att användaren själv väljer vilken data som ska ingå i kartan, samtidigt som det inte längre finns en kartograf som granskar den färdiga kartan.

Forskningen som presenteras i denna avhandling har syftat till att utveckla metoder för att förbättra läsbarheten, och därmed användbarheten, av kartor i karttjänster. Syftet har varit tredelat: att utveckla metoder för att öka den kartografiska kvaliteten på kartor i karttjänster, att utveckla metoder för att mäta läsbarheten för kartorna, och att utvärdera deras kvalitet. Ett ramverk bestående av lämpliga metoder för att säkerställa en kartografisk kvalitet föreslås också. Ramverket består av fem kategorier av metoder: semantiska metoder, sammanslagningsmetoder, generalisering, text- och ikonsättning, och symboliseringsmetoder. Avhandlingen presenterar studier för till de sista fyra kategorierna.

Sammanslagningsmetoder används för att slå samman olika dataset för att få fram den bästa representationen och innehållet av dem, i ett lager. I det forskningsarbete som presenteras i avhandlingen har sammanslagnings-metoder utvecklats för att integrera rutter med annan kartdata. Genom att slå samman dem förbättrar man kvaliteten och undviker tvetydigheter som annars kan leda till svårigheter att tolka kartan.

Generaliseringsmetoder har traditionellt använts för att förenkla och förtydliga informationen i kartor. För karttjänster måste även detta göras i realtid. Vi behöver därför ha mått som beskriver läsbarheten i kartan. Dessa kan då leda generaliseringsprocessen och se till att den färdiga kartan är läsbar. I forskningsarbetet som presenteras i avhandlingen har ett antal läsbarhetsmått utvecklats och utvärderats. Måtten beskriver: mängden information i kartan, hur kartobjekten är distribuerade i kartan, hur komplexa de enskilda kartobjekten är, och hur de symboliseras. Resultaten av studierna visade att måtten, liksom sammanslagningar av dem, kan användas för att beskriva läsbarheten i en karta.

Text- och ikonsättningsmetoder används för att se till att texter och ikoner hamnar på lämpliga platser i kartan, och att överlapp förhindras. I det forskningsarbete som presenteras i avhandlingen har en ikonsättningsmetod som fungerar i realtid utvecklats. Med denna metod är det möjligt att placera texter och ikoner där de stör övrig kartinformation så lite som möjligt. Genom att placera texter och ikoner på detta sätt hjälps kartläsaren att tolka informationen i kartan.

Symboliseringsmetoder är också viktiga för att se till att data som kommer från olika ställen ändå presenteras bra tillsammans. I det forskningsarbete som presenteras i avhandlingen har olika symboliseringar utvärderats för att hitta den som är mest lämplig att använda.

Forskningsarbetet som presenteras i avhandlingen har utförts med det övergripande målet att öka användbarheten av kartor i karttjänster. Ett antal olika användartester har genomförts för att utvärdera denna användbarhet och kartornas läsbarhet. Användbarhet fokuserar på användaren snarare än produkten, och gör gällande att det inte bara är viktigt att produkten i sig fungerar på ett bra sätt, den måste dessutom fungera bra i sitt samspel med användaren. För att uppnå detta är ett förhållningssätt som sätter användaren i centrum ovärderligt, även då det gäller utformning och utveckling av kartor och karttjänster.

Doktorsavhandling

Tryckeriet i E-huset, Lunds universitet