Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Språkinlärning hos barn

Författare

Summary, in Swedish

Att följa ett barns upptäcktsfärd in i modersmålet är ett äventyr för föräldrarna, men också något som fängslat språkforskare i decennier. Barn i olika delar av världen uppvisar en förvånansvärd samstämmighet i inlärningsmönstren när det gäller ljud, joller och tidiga ordkombinationer. Språken hos små barn är faktiskt mera lika varandra än vad motsvarande språk är i vuxenversionen.



Vad är det då som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I den här boken beskriver professor Gisela Håkansson barns språk ur ett utvecklingsperspektiv. Hon förmedlar en bild av ett nyfiket barn som aktivt använder såväl omgivningen som sin kreativa språkinlärningsförmåga för att erövra modersmålet. I boken ges detaljerade beskrivningar av stadier i barns språkutveckling utifrån autentiska exempel från barn i olika åldrar. Här behandlas även likheter och olikheter vid inlärning av svenska som förstaspråk och som andraspråk. Boken är försedd med övningsuppgifter som ger möjlighet till fördjupad förståelse för barns kreativitet.



Språkinlärning hos barn är främst avsedd för blivande och verksamma förskollärare men vänder sig även till studerande inom lingvistik, logopedi och specialpedagogik.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • General Language Studies and Linguistics

Nyckelord

  • Språkinlärning
  • Språkutveckling
  • Language acquisition

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Language Acquisition

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-44-09462-5